Ahad, 1 September 2013

Puisi: Penjajah Virus



Ketika aku bangun dari kamar mimpi, aku keliru
Mana mungkin aku hidup kembali setelah tidur selama 56 tahun?
Siapa yang mengejutkan aku?
Apa yang dia mahu?
Atau apa yang ingin lakukan terhadapku?
Tiada sesiapa yang tahu.

Lalu aku menjengah ke jendela masa yang merangkak perlahan
Mengintai peristiwa yang berlaku ketika aku tidur selama 56 tahun
Hatiku ditusuk sembilu bila melihat virus-virus asing menjajah ketika aku tidur
Menjajah jiwa dan raga bangsaku yang bersengketa sesama sendiri tanpa disedari dianjingkan oleh pihak asing yang dikenali mereka

Mungkin Tuhan mahu aku menghapus penjajah virus yang berlaku ketika aku tidur selama 56 tahun itu?
Atau, mahu aku membersihkan kesemuanya dan kembalikan kenangan silam sebelum aku tidur selama 56 tahun?
Hanya Tuhan sahaja yang tahu.




                                                                       1 September 2013
                                                                       Awal pagi, Tanjung Sepat. 


Nota: Puisi ini milik Ahmad Mahzan Borhan. Sesiapa yang melakukan plagiat, akan didakwa.

Tiada ulasan: