Jumaat, 27 Disember 2019

Korang Dah Makan? (Bab 2)

Nombor Tak Naik-Naik

Pecah rekod peribadi! Itulah yang aku tafsirkan apa yang aku alami setakat ini. Selama lima hari aku membangau di hub setelah check-in syif kerja, sebanyak lima kali nombor tak naik. Selama itulah aku jadi back-up rider. Walau bagaimana pun, ada elaun syif untuk mereka jadi back-up iaitu sebanyak RM 8 bagi satu syif. Namun begitu, adakalanya ia boleh menyebabkan seorang rider itu bosan jika tak keluar.

Sebenarnya aku tak sabar-sabar nak guna beg delivery yang aku baru beli dari online. Harganya dalam RM 94 aje. Malangnya aku terbeli awal sebab beberapa hari kemudian ada promosi sempena 12.12.2019 dengan harga RM 64. Tak apalah tapi yang penting ia amat memerlukan jika dapat pesanan dengan kuantiti yang banyak dan tak mahu makanan serta minuman tak rosak ketika dibawa dengan motosikal.

Sejak aku mendaftar diri menjadi rider sambilan pada bulan lepas, aku dah merasai macam mana caranya untuk menghantar serta bertemu dengan pelbagai jenis orang. Alhamdulillah. Setakat ini tiada kesulitan yang aku alami ketika melaksanakan tugas. Bila sampai sebelum masuk syif pagi yakni 10.30 pagi, dalam 20 minit awal aku perlu check-in dengan leader dan membuka apps. Nak kena jimat data sebab pihak hub tak menyediakan wifi secara percuma. Bila nombor tiba-tiba naik, akan ada orang memanggil mengikut nombor yang terpampang di telefon aku. Dengan segeralah aku mengambil senarai yang diberikan dan beratur untuk mengambil makanan.

Sebelum keluar melaksanakan tugas, sekali lagi aku perlu periksa makanan dan minuman untuk dihantar berpandukan senarai yang diberikan oleh leader. Pastikan sama dan cukup. Jika tak, kenalah lapor kepada leader dengan segera. Jika kita dah keluar dan sampai ke rumah pelanggan, tiba-tiba ada yang tak cukup atau tertinggal, jawabnya kena potong RM 10 la. Oleh itu, kerja yang simple janganlah disulitkan (bagi pendapat aku la

Sebagai rider sambilan, tak perlulah bergantung harap pada satu syarikat penghantaran makanan aje. Setakat ini ada dua syarikat yang sesuai untuk menawarkan peluang kepada orang macam aku ni. Sebagai contoh, jika kita membangau dalam satu syif, habis aje syif berkenaan bolehlah buka apps syarikat lain untuk sambung kerja sebelum pulang ke rumah. Dan aku nampak dengan jelas peluang ini dan try risik-risik jika ada lobang kosong.

Tiada ulasan: