Khamis, 20 Jun 2019

Novel Bersiri: KOTA BIRU (BAB 1)

Sedang menghantar berita terkini
            Suasana pagi amat tenteram dan nyaman udaranya. Bukit-bukau, gunung-ganang, hutan malar menghijau dan awan yang bergerak perlahan bagaikan gembira akan persekitaran yang ada sekarang. Para petani membanting tulang mengusahakan ladang pertanian dengan senang hati. Seorang penggembala biri-biri mengawasi haiwan ternakan dari bawah pokok sambil meniup seruling dengan merdu. Dia tidak perlu berasa gusar akan keselamatan haiwan ternakannya yang berada di padang ragut kerana ancaman serigala semakin berkurangan.
            Di ufuk horizon barat, kelihatan seorang penghantar utusan menunggang seekor kuda hitam dengan pantas menuju ke pintu masuk utama daerah Kota Biru. Nama Kota Biru diambil kerana sebahagian besar premis perniagaan dan kediaman dicat berwarna biru. Apabila mentari pagi memancar ke arah Kota Biru, terserlah lagi warna biru dan ia dapat dilihat dari luar mukim daerah berkenaan.
Adakala dia menyesah punggung kudanya agar mempercepatkan lagi perjalanan. Beberapa orang petani yang berada berhampiran dengan jalan utama itu memerhatikan tingkah-laku si penghantar utusan. Bagi mereka, ini adalah perkara biasa. Mungkin si penghantar utusan itu perlu mengejar masa demi mengedarkan sebarang berita penting dari daerah ke daerah yang lain. Tetapi sebenarnya berita pada pagi itu agak menggemparkan dan ini boleh mengejutkan para penduduk daerah Kota Biru keseluruhannya.
            Setibanya di pejabat gabenor daerah Kota Biru, si penghantar utusan bergegas ke tingkat atas tanpa menambat kudanya pada tiang lampu berhampiran. Kehadirannya yang agak kelam-kabut menarik perhatian kakitangan di situ. Sebelum ke pejabat tuan gabenor, perlulah bertemu dengan seorang setiausaha yang berada di pejabat bersebelahannya.
          “Saya perlu bertemu dengan tuan gabenor dengan segera. Ini amat penting.” Kata si penghantar utusan ketika bertemu dengan setiausaha.
           “Baiklah. Sila ikut saya.” Mereka berdua pergi ke pejabat gabenor dan pada masa yang sama, tuan gabenor baru sahaja keluar dari tandas sambil mengeringkan tangannya dengan sapu tangan.
         “Ada berita penting, Tuan Alifey.” Kata setiausahanya ketika si penghantar utusan menyerahkan sepucuk surat kepada Tuan Alifey.
            Setelah sampul dibuka dan membaca isi kandungannya, mata Tuan Alifey terbeliak. Kemudian memandang kembali ke arah penghantar utusan tadi.
            “Adakah ini benar?”
            “Memang benar, tuan gabenor.” Jawab si penghantar utusan dengan yakin.
            “Selain saya, siapa lagi yang tahu khabar buruk ini? Tanya lagi Tuan Alifey.
            “Rakan-rakan saya kini sedang menghantar khabar ini ke ibu negeri serta daerah-daerah yang lain. Dalam waktu begini, mungkin mereka sudah sampai.” Tuan Alifey terdiam seketika. Memikirkan langkah seterusnya setelah menerima khabar berita tersebut.
            “Sarah, hubungi semua ahli jawatankuasa daerah Kota Biru, ketua kampung dan pemimpin belia. Kita adakan mesyuarat tergempar seberapa segera.” Arah Tuan Alifey kepada setiausahanya sebelum masuk ke pejabatnya untuk menulis sepucuk surat. Dia perlu memberi maklum balas mengenai khabar buruk itu ke ibu negeri.

            Keadaan cuaca pada hari berkenaan agak mendung. Suasana dingin masih terasa sedangkan waktu sebegini sudah pun menjelang tengah hari. Mungkin ia berpunca dari hujan lebat sejak malam tadi dan berakhir apabila menjelang subuh. Seorang remaja duduk menyandar pada sebatang pokok yang rendang berdekatan dengan sebatang sungai. Dia berpakaian selekeh, berkaki ayam dan memakai topi jerami yang hampir rosak. Sekilas pandang, tidak ubah seperti seorang remaja nakal yang tiada masa hadapan.
            Remaja tersebut merenung ke arah joran yang masih terpacak condong 45 darjah tanpa mendapat sebarang tangkapan. Tanpa disedari, seorang pemuda datang dari arah belakangnya dengan gerak-geri yang mencurigakan.
            “Wah...!!” Jeritan berkenaan mengejutkan remaja itu.
            “Hish...! Dah tak ada kerja lain? Sejak semalam asyik mengejutkan orang sahaja!” Marah remaja itu sambil membetulkan topi jeraminya.
            “Usahlah marah. Nah, ambil ini.” Pemuda itu menyerahkan bungkusan kertas berwarna coklat. Dengan segeralah remaja itu membuka dan mendapati terdapat paha ayam goreng dan seketul kentang rebus.
            “Terima kasih, Venius.”
            “Sama-sama, Jaster. Jadi, sudah kamu berfikir dengan mendalam?” Soalan yang diajukan tadi menyebabkan Jaster berhenti mengunyah daging ayam.
            “Fikirkan apa?” Jaster berpura-pura tidak tahu apa-apa langsung.
            “Janganlah buat tak tahu. Mengenai tawaran bekerja di pejabat gabenor. Itulah yang diharapkan oleh ibu kamu.”
            “Maaf. Saya tidak layak bekerja di situ.”
            “Tidak layak? Saya tidak menawarkan jawatan sebagai kerani atau pembantu tadbir. Cuma ditugaskan membantu tukang masak dan menghantar makanan kepada tuan gabenor. Itu sahaja.”
            “Saya lebih suka hidup sebegini tanpa dikongkong oleh sesiapa.”
            “Termasuklah ibu kamu. Begitu?” Kening Venius terangkat. Sukar memahami sikap dan fi’il Jaster. Jawapan dari Jaster tadi ada kalanya boleh mendatangkan kemarahan oleh sesetengah orang.
            “Sampai bila kamu ingin hidup begini? Hidup sehingga gigi kamu luruh dan rambut di kepala beruban. Kamu tidak berfikir untuk hidup berkeluarga? Memiliki seorang isteri yang cantik dan anak-anak yang comel. Tiada perancangan untuk membina sebuah rumah yang selesa?” Nada Venius mula berubah. Kesabarannya terhadap Jaster sudah melebihi had yang ditetapkan.
            “Terima kasihlah kerana mengambil berat terhadap saya. Lagi pun saya juga mempunyai cita-cita tersendiri yang masih belum tercapai setakat ini.”
            “Apa cita-cita kamu?” Tanya Venius dengan nada sindiran.
            “Ingin menjadi adiwira yang hebat. Bolehlah membantu orang lain yang kesusahan.” Jawapan dari Jaster menyebabkan Venius ketawa terbahak-bahak dengan kuat. Sehinggakan beberapa ekor burung yang duduk bertenggek pada pokok-pokok berdekatan terbang melarikan diri.
            “Venius, saya amat serius.” Marah Jaster.
            “Menjadi adiwira? Dengan tubuh yang kurus dan kecil ini ada hati untuk membantu orang lain? Terlebih dulu kamu sepatutnya membantu diri sendiri. Membaiki taraf kehidupan yang semakin terumbang-ambing. Barulah memikirkan bagaimana membantu orang lain. Faham...?” Sindir lagi Venius.
            Jaster mula tidak berasa selesa bila menerima ejekan dan sindiran yang tidak putus-putus terjah ke telinganya. Semakin dia mendiamkan diri, semakin kuatlah ketawa Venius. Jaster hanya memerhatikan gelagat Venius yang berguling-guling di atas rumput sambil memegang perutnya.
            “Adiwira? Ha...ha...ha...!!” Apabila Jaster sudah mula tidak tahan akan ejekan yang berbisa, lantas dia bangun dari tempat duduknya sebelum menundingkan jarinya ke arah Venius.
            "Janganlah merendah-rendahkan keupayaan saya. Saya berjanji akan membuktikan kebolehan saya untuk membantu orang yang kesusahan. Silap-silap, kamu pula terpaksa dibantu oleh saya. Percayalah nanti!" Jaster terus meninggalkan Venius yang masih terpingga-pingga. Mungkin sikapnya yang melampau menyebabkan Jaster berkecil hati dan merajuk. [Bersambung...]

Amaran: Novel bersiri ini milik Ahmad Mahzan Borhan. Sesiapa yang melakukan plagiat, akan didakwa.
            

Tiada ulasan: