Selasa, 6 Disember 2011

Insan Istimewa Di Pasar Seni

Ketika aku lepak di Pasar Seni pada akhir bulan Oktober lalu, aku ternampak seorang lelaki yang kurang berakal ( dalam bahasa kasar ialah gila!) sedang melakukan aktiviti yang menarik perhatian orang awam di situ. Dia berusia awal 30 an dan sihat tubuh badan. Dia duduk di bawah sebatang pokok yang rendang berusia lebih 100 tahun sambil menyanyikan beberapa buah lagu dengan nada yang lantang serta sumbang.

Rambutnya kusut-masai. Dari segi pemakaiannya pula menarik perhatianku. Dia memakai sepasang kot kelabu seperti mana yang sering dipakai oleh golongan profesional dalam dunia korporat. Di dalamnya memakai kemeja kolar bulat jenama pagoda yang lusuh serta berkaki ayam.

Bila melihat keadaan lelaki itu, aku mula tertanya-tanya. Mengapa dia menjadi sedemikian? Adakah dia sebelum ini seorang lelaki yang normal seperti orang lain, berkerjaya tetap dan memiliki segulung ijazah dari universiti atau kolej? Atau sejak dilahirkan, dia mengalami kecacatan mental sehinggakan dia disisih oleh ahli keluarganya? Aku sendiri kurang pasti.

Lelaki itu adalah salah seorang ribuan insan yang kurang bernasib baik di Kuala Lumpur. Itu belum dikira lagi sekitar Malaysia. Dia juga salah seorang yang berperanan penting mewarnai kehidupan harian ibukota. Menghiasi pelbagai ragam serta gelagat yang boleh kita menimba pengajaran agar tidak leka mengejar arus pembangunan dan materialistik.


Nota: Catatan pendek ini milik Ahmad Mahzan Borhan. Sesiapa yang melakukan plagiat, akan didakwa.

Tiada ulasan: