Sabtu, 3 Disember 2011

Orang Melayu Yang Tidak Tahu Berbahasa Melayu?

"Mummy, look at this. It's so cute." Suara manja seorang gadis Melayu berusia 16 tahun mencuri perhatianku. Gadis itu bersama ibunya sibuk membeli-belah di Suria KLCC .

"Yes, dear. It's look nice for you." Sahut ibunya dengan nada dan irama yang agak kemelayuan. Apa yang menarik terhadap gadis itu adalah dia begitu fasih berbahasa Inggeris tanpa cacat cela. Ditambahkan lagi yang dia boleh bertutur dalam dialek Amerika Syarikat.

Aku yakin pengaruh berbahasa Inggeris yang diamalkan seharian ini datang dari ibu bapanya. Mungkin orang tuanya pernah menuntut di negara Uncle Sam suatu ketika dahulu. Atau pun, ibu bapanya menjawat jawatan penting dalam organisasi swasta yang mengutamakan komunikasi dalam bahasa Inggeris. Siapa tahu?

Selain itu, pengaruh rakan sebaya di sekolah juga diambil kira. Kawannya yang datang dari pelbagai kaum mustahil boleh berbahasa Melayu. Jadi, kenalah berbahasa Inggeris agar mudah berbual dengan mereka. Tidak ketinggalan faktor keadaan sekeliling. Contohnya, papan iklan di ceruk ruang pusat membeli-belah terkemuka ini dipenuhi bahasa Inggeris. Jarang benar untuk meletakkan bahasa Melayu.

Sejak kebelakangan ini, semakin ramai khususnya remaja Melayu yang tinggal, mendiami dan berasal dari kawasan aristokrat, konglomerat dan urban tidak fasih berbahasa Melayu. Kalau boleh berbual dalam bahasa Melayu pun, hampir 45 peratus perkataan Inggeris pasti diselitkan. Mereka perlulah dipupuk sejak lagi untuk mengamalkan bahasa kebangsaan yang sering diperjuangkan oleh pejuang-pejuang bahasa terdahulu. Janganlah hanya kerana menjaga status dan 'standard' diri mereka sebagai golongan berada, sanggup menyisihkan bahasa Melayu yang dahulunya pernah menjadi bahasa perdagangan di zaman Kesultanan Melayu Melaka.

Ini barulah permulaan. Selepas bahasa Melayu terhakis sedikit demi sedikit, jati diri serta maruah bangsa Melayu sudah tentunya luntur. Jangan terkejut di masa akan datang nanti generasi muda Melayu yang tinggal di lokasi yang aku sebut tadi tidak mengaku dirinya bangsa Melayu tetapi mengaku dirinya bangsa Perancis, British, Spain dan sebagainya. Sehinggakan tidak mengenali tempe, belacan, budu, cencalok, tempoyak dan sayur ulaman.


Nota: Catatan pendek ini milik Ahmad Mahzan Borhan. Sesiapa yang melakukan plagiat, akan didakwa.

Tiada ulasan: